Autor: Danijel Turina Datum: 2011-09-30 10:46:24 Grupe: hr.soc.religija Tema: Re: Filozofija, ili silovanje stvarnosti smislom Linija: 65 Message-ID: j63vks$kih$1@solani.org |
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA512 On 9/30/11 10:02 AM, Ratko Jakopec wrote: > On Fri, 30 Sep 2011 09:25:12 +0200, Danijel Turina wrote: >> Zašto implicira svrhu, a svrha implicira volju i namjeru, a ništa od >> toga ne mora postojati. > >> Čak i kad se čini da odgovori na pitanje "zašto" daju odgovore na >> pitanje o svrsi, dublja analiza pokazuje da su ti odgovori zapravo >> odgovori o načinu na koji nešto radi i funkciji koju obavlja. Recimo, >> ako pitaš "zašto srce pumpa krv", odgovor mora biti objašnjenje >> mehanizma cirkulacije krvi u organizmu, dakle odgovor na "zašto" je >> zapravo odgovor "kako". > > Imam dojam da to baš nije tako, jedna stvar je kako srce pumpa krv, a drugi > skup problema za koje mi se čini da nisu svedivi na ovu prvu grupu je > predodžba o sveukupnosti i našem mjestu u sveukupnosti. Ok, netko radi > sranja pa će "k vragu", netko radi dobre stvari pa će jednog dana postati > Bog, ali što bi sad od toga bilo bolje ne spada u sfere kako, čak i ako je > zaključak da je zapravo sve jedno što ćeš od toga odabrati jer i odgovor > da nema neko posebno značenje hoće li neto postati Bog ili ići u pakao je > nekakvi odgovor na pitanje smisla, da smisla nema. To je sad ono što su Grci zvali "etika", i predstavlja posebno pitanje koje namjeravam obraditi u idućem članku, kad uhvatim vremena, jer stvar naprosto nije dovoljno jednostavna da bih to mogao ovako na brzinu, a osim toga sjebali su mi nešto na trafo stanici u naselju pa od osam ujutro nemam struje i sve radim preko laptopa i mobitela. > Ti želiš ubiti vraga? Zašto? To nije svedivo na objašnjenje što on radi i > kako ćeš to učiniti, legitimno pitanje je i zašto to činiš, zašto > jednostavno nisi na nekoj planeti izvan njegovog dosega i radiš nešto > ugodnije. To ti je sad zamjena teza, budući da je u slučaju svjesnih bića pitanje "zašto" opravdano, budući da svjesna bića imaju razloge za svoje postupke i volju koju mogu usmjeriti u ovom ili onom smjeru, dok u slučaju prirodnih pojava i kozmičkih sila to nije tako, a ukoliko ljudi i tamo postavljaju ista pitanja kao u slučaju razumnih bića, čine pogrešku u razmišljanju, odnosno personificiraju prirodne pojave. Ja recimo imam svojstva kakva imam, vrag ima svojstva kakva ima, on radi stvari kakve radi, a ja zaključujem da njegovo postojanje i djelovanje predstavlja ozbiljnu prijetnju mojim interesima, dakle on stvara opasne zamke u koje će se prije ili kasnije uhvatiti netko do koga mi je stalo, pa ću ga morati vaditi, a to je proces koji nije ostvariv bez velikog stupnja osobne žrtve i angažmana, što je protivno mojem interesu koji glasi da bi sve osobe koje su posjednici vrlina i teže dobru trebale imati situaciju u kojoj ih astralni luđaci ne vrebaju iza ćoška i pod njima kopaju rupu. Dakle ja njega želim ubiti i uništiti sve što je stvorio zato da otklonim opasnost koja prijeti onome što smatram vrijednim i dobrim. Dakle u mojem slučaju pitanje "zašto" je opravdano i na njega je moguće lako odgovoriti. Ali u slučaju neživih bića i prirodnih pojava, to je ekvivalentno tome da djeca crtaju sunce kao nasmijano lice zato što su oni sretni kad je sunce. - -- http://www.danijel.org/ -----BEGIN PGP SIGNATURE----- iEYEAREKAAYFAk6FgeAACgkQU8G6/NHezOcilgCfeWW+5Oy2BOd1dTB8LDP3259o edsAnRxfHmnnM1hncOqhy+J3TSN0/L3H =1Rpm -----END PGP SIGNATURE----- |