Autor: Danijel Turina Datum: 2011-09-14 13:34:29 Grupe: hr.soc.politika Tema: Re: Loki, droNN, Speranda & Establishment Komunjare Linija: 104 Message-ID: j4q3g5$4ab$1@ss408.t-com.hr |
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA512 On 09/13/2011 10:29 PM, Ratko Jakopec wrote: > On Tue, 13 Sep 2011 21:59:39 +0200, Blues wrote: > >> Prirodni oblik organizacije koji je do sada nekoliko puta zavukao u dzep >> poreznih obveznika ili, blago budi receno, spasio se zahvaljujuci >> drzavnoj intervenciji? > > Ili ja nisam znao da se kineski kapitalizam spasio zahvaljujući državnoj > intervenciji ili ti misliš da je kapitalizam jednako Zapad. Ti misliš da > kapitalizam propada zato što Amerikanci propadaju, a zapravo, žarište > kapitalizma se preselilo u Kinu i tamo kapitalizmu ide bolje nego ikad. Rekao bih da ti miješaš koncept "ekonomije" i "kapitalizma". Kapitalizam je specifičan slučaj ekonomije u kojem prvobitna raspodjela vlasništva definira početne pozicije u sustavu i mobilnost među klasama je niska, dakle količina kapitala s kojom inicijalno raspolažeš manje-više unaprijed definira što si u stanju napraviti. Dakle kapital kreira i posjeduje sredstva za proizvodnju, sirovine se dobavljaju jeftino i rad je manje-više bezvrijedan zato što su tvornice namjerno tako dizajnirane da u njima može raditi totalno nekvalificirana radna snaga, koje na tržištu ima više nego radnih mjesta, tako da za sve praktične svrhe kapital diktira sve uvjete. To je ono što marksizam misli pod kapitalizmom. Drugi pak koncept je onaj "slobodnog tržišta". Naime "kapitalizam" ne zove sam sebe kapitalizmom, nego sustavom slobodnog tržišta, što bi u idealnom slučaju značilo da svatko može doći s idejom, ako je ideja dobra privuče kapital, prodajom osvoji poziciju na tržištu a konkurencija definira kvalitetu i cijenu proizvoda u nekakvom tržišnom darvinizmu u kojem preživljavaju bolje prilagođeni. U sustavu slobodnog tržišta postoje tri osnovna igrača u svijetu proizvodnje. To su kapital, biznis i rad. Dakle za razliku od marksističkog koncepta koji izjednačuje kapital i industriju, na modernim sustavima slobodnog tržišta kapital nose investicijske banke, a jednim dijelom i burza, a to sve skupa je odvojeno od poslovnog dijela, koji dolazi s idejama, a banke i burza te ideje podrže ili ne. Kad ih podrže, veli se da je projekt financiran, i onda se kreće u proizvodnju, i proizvode se plasira na tržište. Cijenu rada definira omjer snaga između poslodavaca i sindikata, koji definiraju kolektivne ugovore po industrijskim granama, dakle poslodavci više nisu u poziciji diktirati uvjete pojedinačnim radnicima, gdje je velika korporacija iza koje stoje banke uvijek jača od pojedinca, nego korporacija na tržištu kupuje rad po uvjetima koji se ispregovaraju sa sindikatima, čija moć pregovaranja ovisi o mogućnosti blokiranja cijelog tržišta rada u slučaju nepostizanja dogovora. Ta ravnoteža snaga se narušila globalizacijom, gdje poslodavci kojima ne odgovara cijena rada na domaćem tržištu mogu otići u Kambodžu i tamo napraviti sweat shop, i tamo proizvedene proizvode uvoziti nazad na domaće tržište, a sve im se još uvijek isplati unatoč većim transportnim troškovima. Dakle da se vratim na početak, kapitalizam je zapravo specifičan slučaj ekonomskog sustava kakav je vladao na početku industrijske revolucije pa negdje do drugog svjetskog rata. Nakon toga, stvar je postala presložena da bi se dala svesti na Marxov pojednostavljeni model, recimo žene su postale bitan faktor na tržištu rada nakon što su za vrijeme WW2 radile u proizvodnji, sindikati su postali specifična mafija, pojavila se potreba za visokokvalificiranom radnom snagom koju nije tako jednostavno manipulirati kao proletarijat. Ipak, Marxov osnovni model stoji: naime, ekonomski sustav obično funkcionira tako što imaš razdoblje kaosa, u kojem neki zgrabe više a neki manje, i onda oni koji imaju više postavljaju uvjete ostalima, i sustav prelazi u fazu stagnacije, do iduće točke konflikta i kaosa u kojem dolazi do preraspodjele resursa i tako ad nauseam. Jedan od razloga zašto je Amerika imala razdoblje velikog uzleta je naprosto to što je Amerika cijeli novi neosvojeni kontinent na kojem nisu postojali etablirani centri moći koji bi sjedili na resursima i ograničavali socijalnu mobilnost. To je situacija koja u Europi postoji valjda tisuću godina: na svakom komadu kamena sjedi neka velika sila koja ne da da se bilo što mijenja, tako da su svi koji su htjeli išta napraviti bili prisiljeni bježati u Ameriku, jer je tamo postojala veća manevarska sloboda. Sad je Zemlja za sve praktične svrhe cijela isparcelirana i podijeljena među nositeljima moći, i praktički nigdje se ništa ne može napraviti, dakle nema više Amerike. Što se tiče toga da je kapitalizam prirodno uređenje, vjerojatno si tu mislio na slobodno tržište i ekonomiju sile, u smislu da tko ima silu na svojoj strani taj može, a drugi ne mogu, i onaj tko ima učinkoviti sustav imat će prednost pred neučinkovitim, dakle to bi bio nekakav socijalno darvinistički sustav i ja se slažem da je to normalno stanje. Ali onda je došlo kršćanstvo i sve je okrenulo naopačke - ono, blago siromašnima, jao bogatima, blago slabima, jao silnima, mudrost svijeta je ludost u Božjim očima i obrnuto, i u takvom sustavu ja zapravo vidim inicijalni moment komunizma, a Marxa vidim kao nekoga tko zapravo jaše na tom socijalističkom aspektu kršćanstva koje bi uzelo bogatima i podijelilo siromašnima, dakle komunizam vidim kao puko ponavljanje kršćanskih ideja koje su srušile Rim u trećem i četvrtom stoljeću, dakle radi se o nekoj vrsti raka na moralnom tkivu čovječanstva, zbog kojeg se uspješni trebaju sramiti svog uspjeha a sirotinja ima pravo smatrati da je Bog na njenoj strani i da ima prirodno pravo na resurse bogatih. - -- http://www.danijel.org/ -----BEGIN PGP SIGNATURE----- iEYEAREKAAYFAk5wkUUACgkQU8G6/NHezOfq2ACfcG1R3Fto9FGxO7AuAZSf1dIk l/YAn33Ath/OASaQZEGNxP4vPhSTRbLK =0Ir1 -----END PGP SIGNATURE----- |