Autor: Danijel Turina Datum: 2011-07-26 10:14:24 Grupe: hr.soc.politika Tema: Re: Ljevicarske lazi i propaganda Linija: 65 Message-ID: j0lt10$ihr$1@news.albasani.net |
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA512 On 07/26/2011 09:33 AM, Grizzly wrote: >> >Netko moľe reći da je njemu materijalizam jedini razuman pogled na >> >svijet, ali iz moje pozicije to je samo jedna u nizu religija, i to vrlo >> >bahata i umiąljena religija. > Mislim da se materijalizam ne uklapa u definiciju religije kao sustava > vjerovanja u kojem je sredisnje mjesto nadnaravno bice, duh ili > svemocna sila, premda se medju religije svrstava i budizam kao > "religija bez Boga", Religiju definira prije svega njeno mišljenje o tome što je temelj stvarnosti. Recimo i kršćanstvo i materijalizam opažaju istu materiju, ali kršćanstvo ima drugačije mišljenje o temelju i uzroku te materije, misleći da je materija Božja kreacija, dok materijalizam misli da je materija naprosto stvarnost i sve ostalo je kroz nju definirano. Budizam pak radi s drugačijim konceptima: sa slojevima suptilnosti, odnosno kako bi to new age rekao "frekvencije vibracije", gdje materija predstavlja jedan od takvih slojeva, a moguće je percipirati i druge. Dakle svi percipiraju materiju, ali o njoj imaju različita mišljenja. Svakom od tih sustava njegov pogled je jedini razuman. Kršćanima je njihov razuman zato što se vode Aristotelovom logikom po kojoj sve pokrenuto mora imati pokretača, materijalistima je njihov jedino razuman zato što ne vide zašto bi trebalo podrazumijevati nedokazane entitete izvan sfere vidljivog, a budistima je njihov jedino razuman jer u paradigmu suptilnih i grubih svjetova smještaju koncpete poput reinkarnacije suptilnog sloja nakon uništenja grubog, nefizičke komunikacije, duhovnih iskustava i sl. Što je paradigma uža, tim je sklonija omalovažavati sve što ne zna interpretirati, recimo kršćani za duhovna iskustva koja im ne pašu u njihovu sliku svijeta vele da su demonska, a materijalisti vele da su halucinacije. Budisti imaju bitno širu paradigmu pa njihove ocjene nisu toliko isključive, pa u njihovom sustavu ima mjesta za svašta, s tim da je dakako otvoreno pitanje pogreške u procjeni. Ta uskost paradigme je zapravo pravi uzrok religijske netolerancije i konfliktnosti - recimo, u marksizmu nema mjesta za religiju, ona se nužno doživljava kao iluzija ili prijevara. U monoteističkim religijama nema mjesta za drugačije - oni nužno smatraju da stvari moraju biti ili točno onakve kakvima su ih oni zamislili, ili su od sotone i treba se protiv njih boriti. Najtolerantniji sustavi su politeizam i budizam, zato što politeizam ide iz pretpostavke pluralnosti duhovnog svijeta, u smislu da postoji mnoštvo duhovnih bića i sila, od kojih je svako pak moguće doživjeti na neki svoj specifični način, pa tko sam ja da određujem je li tuđe viđenje bolje ili lošije. Budisti su slični: nema tamo podjele na "prave" i "krive" bogove, nego jedino na sile i pojave koje su vezujuće i ograničavajuće, i na one koje vode nevezanosti i slobodi. Vidljivo je dakle da religijska netolerancija ima uzrok prije svega u ograničenim svjetonazorima koji reagiraju agresivno na iznimke koje im kompromitiraju sustav. Tu pak opet dolazimo do mojeg razloga zašto bi svjetonazor trebalo kompletno isključiti iz svega što ima veze s državom i izmjestiti ga u sferu kojom se bave religije i njima srodne filozofije, i između tih kategorija dići "firewall". - -- http://www.danijel.org/ -----BEGIN PGP SIGNATURE----- iEYEAREKAAYFAk4ud2AACgkQU8G6/NHezOeArwCdGgW+bQXRDOAmVipKcnSbQUwI DXsAoJFtCdMdOa+FsVThSnBnVD/ruAiM =jaOa -----END PGP SIGNATURE----- |