Autor: Danijel Turina
Datum: 2011-05-05 13:24:07
Grupe: hr.soc.religija
Tema: Re: Jednostavna matematika
Linija: 55
Message-ID: ipu1cn$a59$1@news.albasani.net

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

On 5/5/11 12:02 PM, Zeljana Prodan wrote:
> On 4.5.2011 17:53, Danijel Turina wrote:
>>
>> Nagli porast broja ljudskih tijela u opticaju, u 20. i 21. stoljeću,
>> suočava nas s dilemom. Budući da se duše nisu mogle tako brzo kreirati
>> prirodnim evolucijskim procesima, očito je da u prekobrojnim tijelima
>> mora biti inkarnirano nešto što je ispod standarda ljudskosti, dakle
>> duhovna supstancija koja je ili puki "echo" globalnog astrala, moglo bi
>> se reći tulpa, ili duše koje nisu "karmički zaslužile" ljudsko tijelo
>> budući da su duhovno na razini životinjstva.
>>
> 
> Šta (uopće) osigurava ili bi trebalo osiguravat da karma funkcionira?

To je vrlo dobro pitanje, i zapravo predstavlja jedan od problema
tradicionalnog budizma, dakle pitanje "zašto je duhovno korisno činiti
dobra djela a duhovno štetno činiti zlodjela". Postavlja se pitanje što
određuje koje djelo je "dobro" a koje "zlo", dakle tu mora postojati
neki apsolutni kriterij, ako su posljedice u duhovnom smislu apsolutne.

Isto tako, imaš "paradoks Terminatora", dakle ako imaš stroj bez duše
koji ubija ljude, stvara li taj stroj karmu? Odgovor je da ne stvara.
Budući da iz toga slijedi da je samo djelo karmički ništavno, cijela
teorija o anatmanu je dovedena u pitanja, i jedina stvar koja daje pravo
objašnjenje je advaita vedanta. Temelj karmičkog zakona je naime u
sveprisutnoj naravi atmana, i ona djela koja su u skladu s naravi
atmana, dakle koja su sat-ćit-anandamaya, izgrađuju i harmoniziraju
karmičko tijelo, odnosno osobnu dušu, ugrađujući više aspekata
sat-ćit-ananda u djelatnika. Djela koja su zla i disharmonična razbijaju
karmičko tijelo i kao takva predstavljaju duhovno samoubojstvo bića.
Isto kao što nije svejedno tko čini, nije svejedno ni na kome se čini.
Recimo ubojstvo Bin Ladena je dobro djelo koje afirmira dobro na
svijetu, a ubojstvo dobrog čovjeka je teško zlodjelo. Cijela stvar je
naizgled komplicirana, ali ima temelj u istini koju naučava vedanta, da
je brahman sat-ćit-ananda i da je on temeljna stvarnost, čije su sve
ostalo izvedenice i manifestacije, i ono što je od kvalitete brahmana
izgrađuje osobu, a ono što je od suprotnih kvaliteta uništava osobu.

Zbog toga sam ja oduvijek nesklon vedantu i budizam staviti u "or"
kontekst, dakle da je istinito jedno ili drugo, zato što je istinito i
jedno i drugo ali u različitm kontekstima i na različite načine, budući
da te filozofije govore o različitim stvarima.

- -- 
http://www.danijel.org/
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.9 (Darwin)

iEYEARECAAYFAk3CiNcACgkQU8G6/NHezOfpUwCghlYbr7hNNJscCWiPqIwiAEyx
H4YAoIC6vSZ1E//jZ3POcR/Zml12pDZT
=Cq3z
-----END PGP SIGNATURE-----