Autor: Danijel Turina Datum: 2012-01-22 19:29:25 Grupe: hr.soc.religija Tema: Re: Is there a real you? Linija: 118 Message-ID: 201201221830.UTC.jfhkl2$27m$1@tioat.net |
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA512 On 01/22/2012 04:58 PM, Nino Krvavica wrote: > Zanimljivo predavanje: > > http://www.ted.com/talks/julian_baggini_is_there_a_real_you.html Ne vidim ništa novo, ja sam takav svjetonazor prije par desetljeća ekstrapolirao iz Nietzscheovog "Zaratustre" - to je u osnovi koncept po kojem je samosvijest emergentno svojstvo, otprilike kao što je brzina automobila emergentno svojstvo a ne, recimo, sastavnica automobila, poput motora. To mi se činilo smislenim par mjeseci, a onda sam se sjetio da zapravo sve stvari za koje bi netko rekao da sačinjavaju moju osobnost predstavljaju sintezu dvije osnovne grupe: stvari koje sam pokupio međudjelujući s fizičkim svijetom pomoću fizičkog tijela i pokušavajući se ovdje razabrati, dakle reakcije na fizičko iskustvo, i stvari koje sam svjesno izolirao kao "svoje" zato što su me podsjećale na nešto što sam bio prije rođenja u ovom tijelu, pa sam te podsjetnike sakupljao i od njih pokušao stvoriti sliku svojeg stvarnog identiteta. Dakle, u spoznaji da sam centralni, najbitniji dio vlastite duhovne egzistencije organizirao oko nečega što zapravo implicira pre-egzistenciju moje stvarne, izvorne osobnosti, a fizička iskustva reducira na "podsjetnike na stvarnu osobnost" i "nebitne gluposti sakupljene kroz život", morao sam zapravo odbaciti koncept vlastite osobnosti kao rezultata sinteze elemenata iz ovog života, a budući da sam negdje u to vrijeme naletio na tekstove iz yoge i vedante, očito je zašto mi je to sve skupa kliknulo. E sad, vedanta ide iz premise da je za svakoga odgovor na pitanje "tko sam ja" u onom krajnjem smislu isti, dakle da je brahman krajnji odgovor na to pitanje, i ako dobivaš drugačiji odgovor znači da nisi gledao dovoljno duboko. Ja bih rekao da ta vrsta odgovora nije korisna u nekom praktičnom smislu, jer ti daje odgovor na pitanje "tko je brahman", a ne na pitanje "tko sam ja". Naime kad bi recimo Michael Schummacher tražio odgovor na pitanje tko je on doista, bi li odgovor da je on doista brahman bio istinitiji od odgovora da je on jedan od najboljih i najpoznatijih vozača formule 1 u povijesti? Kad bi se s njega uklonio taj koncept vozača formule 1, za koji vedanta veli da je tek dodatak nametnut na stvarno jastvo, bi li ono što preostaje označavalo njegovu osobnost na stvarniji način? Tu onda dolazimo do zanimljive činjenice da "prolazne", relativne stvari u našoj egzistenciji u većoj mjeri definiraju tu našu egzistenciju od bilo čega što bi yogini opisivali kao svojstva brahmana, čemu slijedi pitanje: jesmo li mi *doista* brahman? Ili je redukcija na brahman destruktivna po bitnu narav naše stvarnosti? Činjenica je da je jako teško pokazati na neko od ljudskih bića i reći: "evo, ovo je čovjek koji je očito brahman, i kad bi s njega maknuo sve ljudsko, to bi ga uvećalo a ne umanjilo". Ako uzmeš nekog od ljigavih podlaca s ove grupe i s njega ukloniš cijelu njegovu relativnu egzistenciju koja ga definira kao lažljivca, ljigavca, pokvarenjaka i protivnika svake vrline i dobra, to sve skupa izbrišeš i veliš da je on u svojoj biti brahman, jesi li ti razotkrio njegovu stvarnu prirodu ili naprosto gurnuo glavu u pijesak i ustvrdio nešto što je, u nedostatku druge riječi, laž? Ako makneš s mene osobnost Danijela Turine, ono što ti ostaje je kvalitativno isto ali kvantitativno veće, dakle tu možeš opravdano reći da je fizička egzistencija ograničenje, a ono ispod, što se cijelo vrijeme pokušava probiti, je još veća svijest, još veća moć i još veće ispunjenje. Ali ako s Radoslava Dejanovića makneš njegovu relativnu egzistenciju, ispada da brahman nije "veći i bolji Radoslav Dejanović", nego njegova suprotnost i negacija. Tu bi morao ustvrditi da lažljivi, ljigavi, pokvareni, neinventivni, priglupi podlac bez ikakvog talenta, ukusa i vrline u svojoj biti ima nešto što mu je potpuna negacija, i čak i da doista ispadne da je brahman temelj njegove egzistencije, što bi doista ostalo od njegove osobnosti kad bi s njega uklonili sve što nije brahman? Pa ne bi ostalo ništa, pretvorio bi se u vlastitu suprotnost, pa dakle takva vedantinska "samorealizacija" po njega ne bi bila pozitivno i konstruktivno iskustvo nego zapravo negacija svega što on doista jest. Nestao bi lažljivac, nestao bi podlac, nestao bi pokvarenjak, gad i pizda, i ostalo bi zapravo ono što se inače manifestira kroz mene, tako da bi se s pravom moglo reći da bi takav čin njegove "samorealizacije" bio čin *moje* emancipacije, a ne njegove. On bi time bio u cijelosti uništen kao biće, kao osobnost i kao stvarnost, od njega ne bi ostalo ništa. Prema tome, jako je upitno koliko je spoznaja sebe kao brahmana za većinu bića zapravo "samospoznaja" ili "samorealizacija". Rekao bih da je u slučaju većine to negacija i destrukcija onoga što oni jesu, a naprosto zato što su oni kao osobe i stvarnosti suprotnost sat-ćit-ananda. Ako naime lažljivcu oduzmeš laž i ogoliš apsolutnu istinu, jesi li ti ogolio ili negirao njegovu bitnu narav? Zbog takvih problema sam još 1997. prestao koristiti vedantu kao praktični svjetonazor od kojeg bi bilo koristi u nekakvom svakodnevnom životu, i umjesto njega prihvatio daleko praktičniji, po kojem je biće, u svojoj stvarnoj prirodi, ono što iz poola mogućnosti odabere biti. Takav njegov izbor daleko više govori o njegovoj stvarnoj naravi nego dogma vedante po kojoj je sve Jedan. Naime, ako iz svega toga što taj Jedan obuhvaća netko kao sebe odabere određene kvalitete, ako nešto odabere voljeti a nešto mrziti, tko sam ja da velim da taj njegov izbor ne znači zapravo ništa, i da njega kao osobu u većoj mjeri definira nešto drugo? Budistički sustav po kojem je osoba zapravo skup svega onoga što je odabrala biti, odnosno, jednako bitno, skup svega što je odabrala ne biti, dakle što je odabrala voljeti a što mrziti, u što se zadubila a što je ignorirala, čemu je posvetila život a što nije ni očešala pažnjom - daleko je stvarniji, praktičniji i upotrebljiviji. Taj sustav je na neki način spojiv s vedantom, ali prikazuje činjenicu da je brahman temeljna stvarnost na daleko dublji, manje trivijalan način od onog koji izlaže Šankaraćarya, i obuhvaća sve složenosti i prividne kontradikcije onoga što opažamo kao stvarnost. Način na koji Šankaraćarya definira "samospoznaju" odnosno "samorealizaciju" za većinu bića nije zapravo spoznaja i realizacija *njihovog* najdubljeg identiteta, nego najdubljeg identiteta stvarnosti kojoj su oni suprotnost. - -- http://www.danijel.org/ -----BEGIN PGP SIGNATURE----- iEYEAREKAAYFAk8cVYUACgkQU8G6/NHezOdraQCgnfDDXJkyT7FP7UMxi1r2i6sK XNcAn1z/Yc6uX1DZCv6mpEXJewR/KxUM =1wvQ -----END PGP SIGNATURE----- |